27.10.2021
CeCert z autoryzacją Ministerstwa Zdrowia RP
CeCert z autoryzacją Ministerstwa Zdrowia RP Szanowni Państwo, Z dumą informujemy, że w dniu dzisiejszym po ponad...
Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak będzie to możliwe
26.10.2023
Jakość odgrywa kluczową rolę dla rozwoju biznesu – zarówno pod względem oferowanych produktów i usług, jak i sposobu działania całej organizacji. System zarządzania jakością, który spełnia wymagania międzynarodowych norm ISO, może przyczynić się do odniesienia sukcesu w branży. Jakie korzyści biznesowe przynosi certyfikat zgodności i kiedy można się o niego starać? Sprawdź, dlaczego warto wziąć udział w procesie certyfikacji!
Jakość jest kategorią niezwykle ważną dla rozwoju biznesu z kilku powodów. Po pierwsze – pomaga wyróżnić się na tle konkurencji i zyskać przewagę na rynku. Oczekiwania klientów rosną, a przedsiębiorcy muszą im sprostać poprzez dostarczenie oferty o wysokim standardzie. Po drugie – ma na celu udoskonalenie procedur wewnętrznych. Podniesienie jakości wpływa na cały proces i wszystkich jego uczestników, ważne tym samym staje się zarządzanie nią. Dbanie o jakość dotyczy zarówno samego ulepszenia produktu/usługi (np. aspekty techniczne, dobór surowców, właściwości fizyczne i chemiczne), jak i poprawy wydajności firmy (np. zmniejszenie błędów, a co za tym idzie – poprawienie satysfakcji klientów i ograniczenie zwrotów) i redukcji kosztów.
Systemy jakości, czy też systemy zarządzania jakością, to – ujmując najogólniej – uporządkowane zbiory procedur, zasad i praktyk, których celem jest efektywniejsze kierowanie firmą. Najbardziej znanym standardem dotyczącym systemów jakości jest ISO 9001 – norma opracowana przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną. Zawarte w niej wytyczne/wymagania służą poprawie działania przedsiębiorstwa. Skupia się ona przede wszystkim na zrozumieniu potrzeb klientów, doskonaleniu produktów i procesów, zaangażowaniu osób na stanowiskach kierowniczych, podnoszeniu kompetencji pracowników, optymalizacji systemów wewnętrznych, efektywnej współpracy z dostawcami, a także gromadzeniu informacji, które w przyszłości mogą wpłynąć na podejmowane decyzje. Organizacje stosujące system zarządzania jakością zgodny z ISO 9001 powinny dążyć do ciągłego rozwoju, a także odpowiadać na zmieniające się wymagania klientów.
Istnieje wiele rodzajów systemów jakości opartych na normie ISO 9001, ale dostosowanych do konkretnych branż. Wyróżnia się m.in.:
Certyfikat to dokument, który potwierdza zgodność systemu zarządzania jakością z wymaganiami danej normy. Można uzyskać go poprzez wzięcie udziału w procesie certyfikacji (w wielu przypadkach o charakterze dobrowolnym). W tym celu należy skontaktować się z odpowiednią jednostką certyfikującą, czyli taką, która specjalizuje się w interesującym nas obszarze. Dla przykładu – jeśli Twoja firma pragnie zdobyć certyfikat ISO 9001, to po wcześniejszym wdrożeniu wymaganych standardów, powinieneś skorzystać z usług jednostki, która ma doświadczenie w zakresie oceny zgodności systemów zarządzania jakością z tą normą.
Dokument wystawiany przez renomowaną jednostkę certyfikującą to dowód na spełnienie międzynarodowych standardów. Firma, która posiada tego typu oficjalne potwierdzenie, cieszy się większym zaufaniem wśród klientów, kontrahentów czy potencjalnych partnerów biznesowych. W niektórych przypadkach konieczne jest, aby w procedurze oceny zgodności z konkretną normą wzięła udział jednostka notyfikowana – wówczas od jej decyzji zależy, czy dany wyrób zostanie wprowadzony na rynek.
Wdrożenie systemu zarządzania jakością jest złożonym i czasochłonnym procesem, ale wartym całego włożonego trudu. Oto najważniejsze korzyści, które płyną ze spełnienia standardów ISO:
Jak już wspomniano wcześniej – w większości przypadków certyfikacja jest dobrowolna, również w obszarze systemów jakości. Nawet jeśli certyfikat nie jest wymagany, to organizacja pragnąca rozwijać się, doskonalić procesy i zwiększyć wydajność, powinna podjąć kroki do uzyskania tego dokumentu. Oczywiście przed podjęciem decyzji o wzięciu udziału w procesie oceny zgodności przeprowadzanym przez jednostkę certyfikującą należy zadbać o wdrożenie danego systemu zarządzania jakością.
ISO 9001 stanowi normę uniwersalną, dlatego mogą ją wdrożyć różnego typu podmioty, zarówno non-profit, małe i duże przedsiębiorstwa, jak i jednostki użyteczności publicznej, czyli np. szpitale. Najważniejszym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę, wybierając system zarządzania jakością, są potrzeby organizacji i branży. Przykładowo – jeśli Twoja firma zajmuje się dystrybuowaniem wyrobów medycznych, warto wdrożyć wymagania wspomnianej już normy ISO 13485.
Dzięki wdrożeniu wymagań systemu zarządzania jakością poprawi się organizacja i zarządzanie firmą, a wszystkie problemy będą szybko identyfikowane i rozwiązywane. To jednak nie wszystkie korzyści. Uzyskanie certyfikatu zgodności – zwłaszcza wydanego przez renomowaną jednostkę – wpływa na budowanie wiarygodnego wizerunku, stanowiąc oficjalne potwierdzenie spełnienia międzynarodowych standardów. Zarówno klienci, jak i potencjalni partnerzy biznesowi mają większe zaufanie do organizacji, posiadających certyfikat zgodności z konkretną normą ISO, który staje się w ich rękach skutecznym narzędziem marketingowym. W ten sposób Twoja firma zyska bardzo istotny atut, nie tylko z perspektywy sprzedaży usług/produktów, ale i przetargów. Co więcej, dokument ten może stanowić również argument do negocjowania korzystniejszych warunków kontraktowych. Wdrożenie systemu zarządzania jakością zgodnego z ISO, a następnie uzyskanie certyfikatu, to inwestycje, które pozytywnie wpłyną na rozwój firmy i konkurencyjność na rynku.
AktualnościDyrektor Działu Certyfikacji Wyrobów Medycznych
CeCert Sp z o. o.